2024-03-27 14:21:22

„Nema lošeg mira ni dobrog rata“

U sklopu terenska nastave Povijesti i Hrvatskoga jezika, učenici osmog razreda u pratnji prof. Maje Mishaze, prof. povijesti, Petre Rafaj, prof. geografije i Martina Miharije, prof. matematike, posjetili su Memorijalni centar „Lipa pamti“ 4. ožujka 2024. godine.

U nastavku možete pročitati  zanimljiv osvrt o poučnoj  terenskoj nastavi koji je napisla učenica Ema Kapidžik.

 „Nema lošeg mira ni dobrog rata“ – kaže poslovica. Svaki rat ostavlja posljedice, a  2. svjetski rat ostavio je velike posljedice, premda je završio prije 80-ak godina.

Ove se godine slavi  80 godina od tragičnog stradanja 269 civila u mjestu Lipa, nedaleko Rijeke. Događaj je to koji se dogodio 30. travnja 1944. godine, kada je mjestašce u svega nekoliko sati, izgubilo 269 svojih stanovnika, većinom starce, žene i djecu. Zločin su počinili nacisti i fašisti u sklopu ofenzive Braunschweig, akcije čišćenja terena od partizanskih „bandi“. Zanimljiv je podatak što je ovaj događaj zapisan u udžbenicima iz povijesti za  8. razred osnovne škole.

U sklopu terenska nastave Povijesti i Hrvatskoga jezika, učenici osmog razreda u pratnji prof. Maje Mishaze, prof. povijesti, Petre Rafaj, prof. geografije i Martina Miharije, prof. matematike, posjetili Memorijalni centar „Lipa pamti“ 4. ožujka 2024.

U pratnji kustosice Memorijalnog centra saznali su podatke o zločinu, no jako su ih potresle priče o bezrazložnom mučenju i ubijanju nevinih starca, žena i djece. Odgledali su dokumentarni film o iskustvima preživjelih. Urušene kuće, slaba naseljenost mjesta potakla je tugu i suosjećanje sa žrtvama, dok je kuća u kojoj je spaljeno 269 civila, a gdje se danas nalazi spomenik ubijenima, potaknula na razmišljanje o posljedicama ratnih sukoba.

S obzirom na to da se terenska nastava odvijala pod motom „Povijest je učiteljica života“, učenici su potaknuti posjetom, trebali razmisliti i iznijeti svoje mišljenje o zadanim rečenicama.

Neke od tih rečenica su bile:

Svjetske velesile često se miješaju  u politiku malih pod izlikom da se bore za njihovu slobodu i napredak. Navedi primjere i svoje mišljenje o tom problemu. Često veliki iskorištavaju ljude i prirodna bogatstva nerazvijenih zemalja… Čuo/Čula sam za pripadnike mladeži subkulturne skupine poznate agresivnosti, rasizmu i šovinizmu (skinheads) koji u našem gradu teroriziraju…. Svi ljudi pred zakonom trebaju imati jednaka prava…

Neki odgovori i razmišljanja naših osmaša bili su:

Svjetske velesile često iskorištavaju ljude i prirodna bogatstva nerazvijenih zemalja. Iskorištavaju prirodne resurse (minerale, naftu), a da pri tom ne plaćaju naknadu ili doprinos tim zemljama. Također, često iskorištavaju radnu snagu, često uz loše uvjete radna i niske plaće. To ima negativne posljedice na ekonomiju nerazvijenih zemalja. (Ozana Deković) Svi bi ljudi pred zakonom trebali biti jednaki i ravnopravni neovisno o njihovom položaju, rasi, vjeri ili nacionalnosti. Iako to piše u Ustavu svake države, ljudi se često toga ne pridržavaju. (Nika Babić)

Možemo zaključiti da su naši učenici shvatili misao: „Povijest je učiteljica života“.

                                                                                 Napisala: Ema Kapidžik, 8.b

 

   

             

                          


Osnovna škola "Brajda" Rijeka